سیستم حمل ریلی قدیمی ترین روش حمل و نقل مکانیزه

سیستم‌ حمل‌ ریلی قدیمی‌ترین روش‌ حمل‌ونقل مکانیزه و به عنوان یکی از روش‌های جابه‌‎جایی انبوه از امتیازهای ارزنده‌ای مانند مقرون‌به‌صرفه بودن به لحاظ اقتصادی، ایمنی و امنیت بالای حمل کالا و جابه‌جایی افراد برخوردار است. علاوه بر این، آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از حمل بار به وسیله خطوط ریلی نسبت به سایر روش‌های حمل کمتر است، به طوری که 4/0 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای حمل‌ونقل جهانی به سیستم‌های ریلی (از نوع دیزلی) اختصاص می‌یابد. به همین سبب از آن به عنوان اساس توسعه پایدار و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی یاد می‌شود. علاوه بر این، مزیت‌های فراوان شبکه حمل‌ونقل ریلی، این بخش را به یکی از ارکان رشد اقتصادی چندوجهی و پایدار تبدیل کرده است. بنابراین تامین و توسعه شبکه ریلی یکی از شروط لازم برای تحقق اهداف و برنامه‌های رشد اقتصادی و توسعه صنعتی هر کشوری محسوب می‌شود

مقاله ریلی

«بسم الله الرحمن الرحیم»

سیستم حمل ریلی قدیمی ترین روش حمل و نقل مکانیزه

سیستم‌ حمل‌ ریلی قدیمی‌ترین روش‌ حمل‌ونقل مکانیزه و به عنوان یکی از روش‌های جابه‌‎جایی انبوه از امتیازهای ارزنده‌ای مانند مقرون‌به‌صرفه بودن به لحاظ اقتصادی، ایمنی و امنیت بالای حمل کالا و جابه‌جایی افراد برخوردار است. علاوه بر این، آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از حمل بار به وسیله خطوط ریلی نسبت به سایر روش‌های حمل کمتر است، به طوری که 4/0 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای حمل‌ونقل جهانی به سیستم‌های ریلی (از نوع دیزلی) اختصاص می‌یابد. به همین سبب از آن به عنوان اساس توسعه پایدار و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی یاد می‌شود. علاوه بر این، مزیت‌های فراوان شبکه حمل‌ونقل ریلی، این بخش را به یکی از ارکان رشد اقتصادی چندوجهی و پایدار تبدیل کرده است. بنابراین تامین و توسعه شبکه ریلی یکی از شروط لازم برای تحقق اهداف و برنامه‌های رشد اقتصادی و توسعه صنعتی هر کشوری محسوب می‌شود.
عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی یکی از ابعادی است که از زیرساخت‌ها و ناوگان بخش حمل‌ونقل تاثیر می‌پذیرد، زیرا به طور کلی شبکه ریلی نقشی مهم و کلیدی در مدیریت زنجیره ارزش، کنترل و برآورد هزینه‎ها و مدیریت بهای تمام‌شده ایفا می‌کند. در واقع خطوط ریلی نقاط اتصال حلقه‌های زنجیره‌ محسوب می‌شوند و به همین دلیل در اغلب کشورهای فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی متناسب با نیاز و ظرفیت این بخش توسعه یافته‌اند. با این تفاسیر برخورداری از زیرساخت مناسب و ناوگان حمل‌ونقل ریلی با ظرفیت کافی بیشترین تاثیرگذاری را بر بهبود عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی کشور دارد.
بر اساس آخرین آمارهای ارائه‌شده طول خطوط ریلی در ایران برابر با 15 هزار و 301 کیلومتر است و لازم است تا برنامه‌ریزی لازم برای تسریع توسعه آن، مطابق با اهداف برنامه‌های بالادستی زنجیره فولاد انجام شود. سهم حمل‌ونقل ریلی بخش معدن و صنایع معدنی از کل جابه‌جایی و حمل بار کشور در سال‌های اخیر حدود 10 درصد بوده است که در صورت ایجاد زیرساخت‌‌های هدف‌گذاری‌شده این سهم باید به 30 درصد افزایش ‌یابد.
بر اساس آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌ هزینه نگهداری و تعمیرات سالانه تجهیزات و شبکه ریلی 6 هزار میلیارد تومان برآورده می‌شود، این در حالی است که بودجه این بخش در سال 1401 حدود 1/1 میلیارد تومان بوده است. با توجه به اهمیت و نقشی که سیستم‌ راه‌آهن در حمل و نقل مواد و محصولات صنایع ریلی و کاهش این مهم دارد، توجه بیشتر دولت و افزایش سرمایه‌گذاری در این عرصه اهمیت بیشتری می‌یابد. با توجه به توسعه قابل توجه صنعت فولاد و لزوم تامین مواد اولیه در زمان مناسب، سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان ریلی می‌‎تواند به چابک‌تر شدن بخش معدن و صنایع معدنی و فلزی کشور کمک شایانی کند.



مقالات

تاریخ نگارش: ۱۴۰۳/۰۴/۱۰

Copyright © 1999-2024 Foolad-Logistic Co | All rights reserved